Ton Koopman in gesprek met Aad van Nieuwkerk

19 december 2019

Ton Koopman is een van de laatste grote oude muziek-pioniers van het eerste uur.
Tijdens zijn loopbaan als organist, klavecinist, dirigent en onderzoeker groeide Johann Sebastian Bach uit tot het epicentrum van zijn werk én leven.  ‘Hij brengt oude muziek tot leven in een unieke en herkenbare Koopman-stijl’, schreef een Amerikaanse recensent.
Koopman blijft trouw aan de ideeën van de componist: Bach moet klinken als Bach, Buxtehude als Buxtehude.
Een gesprek over zijn fascinatie voor het werk van JS Bach en 40 jaar Amsterdam Baroque Orchestra.

Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d’Excellence. Vanuit zijn fascinatie voor historische instrumenten en een filologische uitvoeringsstijl concentreerde Koopman zich tijdens zijn studies op Barokmuziek, met speciale aandacht voor J.S. Bach, en werd een leidende persoonlijkheid binnen de oude-muziek-beweging.

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir 

In 1979 richtte Ton Koopman het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. Als Amsterdam Baroque Orchestra & Choir verwierf het al snel wereldfaam als een leidend ensemble op het gebied van de authentieke uitvoeringspraktijk. Het repertoire van ABO&C beslaat de periode van vroeg-Barok tot laat-Classicisme. Het ensemble trad onder meer op in Het Concertgebouw, Théatre des Champs-Elysées én Salle Pleyel in Parijs, Barbican en Royal Albert Hall in Londen, Musikverein en Konzerthaus in Wenen, de Philharmonie in Berlijn, het Lincoln Center en Carnegie Hall in New York, Suntory Hall in Tokyo én in Brussel, Milaan, Madrid, Rome, Salzburg, Copenhagen, Lissabon, München en Athene.

Wetenschapper en docent

Ton Koopman publiceert regelmatig. Hij verzorgde een nieuwe uitgave van alle 16 orgelconcerten van Georg Friedrich Händel voor Breitkopf & Härtel en van Händel’s Messiah en Buxtehude’s Das Jüngste Gericht voor Carus Verlag. Ton Koopman is voorzitter van het Internationale Buxtehude Gesellschaft en sinds 2019 president van het Bach Archiv in Leipzig.

In het Bach-herdenkingsjaar 2000 werd hem een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht verleend, vanwege zijn uitnemende bijdragen aan het onderzoek naar en de vertolking van het religieuze oeuvre van J.S. Bach. In 2006 ontving hij de Bach-prijs van de stad Leipzig. In 2010 ontving hij een ereprofessoraat aan de Anton Bruckner Universiteit in Linz. In 2012 werd hem de Buxtehude-Preis van de stad Lübeck uitgereikt en in 2014 ontving Ton Koopman de Bach-prijs van de Royal Academy of Music in Londen. In 2016 ontving hij een ereprofessoraat aan de Musikhochschule Lübeck en werd hij Honorair Artistiek adviseur van Guangzhou Opera House. In 2017 ontving Ton Koopman de Edison oeuvre award. Koopman heeft ruim 25 jaar lesgegeven aan het koninklijk conservatorium in Den Haag, is emeritus professor Universiteit Leiden, erelid van de Royal Academy of Music in Londen en artistiek directeur van het Franse muziekfestival ‘Itinéraire Baroque’.

Muziek247 heeft je nodig