Uitvoering van het ”Molto Adagio – Sempre cantante doloroso” van Guillaume Lekeu en het strijkkwartet van César Franck door het Quatuor panel tijdens de String Quartet Biennale Amsterdam 2020.
The Quatuor Danel werd opgericht in 1991 en loopt sindsdien voorop in de internationale muziekscene, met belangrijke concertuitvoeringen wereldwijd en een reeks baanbrekende cd-opnames. Het kwartet staat bekend om hun gedurfde, geconcentreerde interpretaties van de strijkkwartetcycli van Haydn, Beethoven, Schubert, Shostakovich en Weinberg. Hun levendige en frisse kijk op het traditionele kwartetrepertoire leverde hen veel lof op van publiek en pers. Het andere deel van hun kracht ligt in de samenwerking met grote hedendaagse componisten zoals Wolfgang Rihm, Helmut Lachenmann, Sofia Gubaidulina, Pascal Dusapin Jorg Widmann en Bruno Mantovani. Quatuor bestaat uit Marc Danel, Gilles Millet (violen) – Vlad Bogdanas (altviool) – Yovan Markovitch (cello)
”Molto Adagio – Sempre cantante doloroso” van Guillaume Lekeu werd gepubliceerd in 1887 en is zonder enige twijfel het mooiste stuk van Lekeu voor kwartet. Bedacht als onderdeel van een groot gedicht – in een brief aan zijn vriend Marcel Guimbaud, noemt de componist het ‘Commentaar op de woorden van Christus’ – plaatste hij aan het begin van de partituur het bijbelse citaat ‘Mijn ziel is verdrietig tot de dood (Matthew XXVI: 38, Mark
XIV: 34) ‘.
Quatuor voor twee violen, altviool en cello (in D-grote terts, CCF 124 van César Franck werd gepubliceerd in 1890.
Door kenners wordt over het algemeen aangenomen dat Francks strijkkwartet een van de inspiratiebronnen moet zijn geweest voor het Vinteuil Septet, een van de magische muziekstukken uit Prousts eigen meesterwerk ”À la recherche du temps perdu”.