Een muzikaal gebed aan moeder Maria in tijden van twijfel en nood. Miljoenen mensen op deze aardbol zoeken troost bij Moeder Gods. De Grieks-Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki plaatst Maria in het midden van haar gloednieuwe Bosch Requiem. Het concert is opgenomen tijdens Novembermusic. Liknon is een barokke ode aan de moeder aller moeders en betekent baby-schommel-wieg. Bij sommige iconen van Maria op haar sterf bed, zie je Jesus die haar als pasgeboren baby in zijn armen houdt, zo is de cirkel rond.
Voor Componiste des Vaderlands en November Music-festivalcomponist Calliope Tsoupaki is Maria onlosmakelijk verbonden met haar leven. Maria maakt deel uit van de Byzantijnse traditie waarin Tsoupaki is opgegroeid. Maria wordt via talloze iconen vereerd. De componiste is met name gefascineerd door het icoon van Panagia Myrtidiotissa (de Madonna van Mirte) dat is te vinden op het Griekse eiland Kythira. De beeltenis van Maria is volgens de mythe gevonden in brandende mirtestruiken. Op deze icoon is het gezicht van Maria volledig zwart. Een idee dat Tsoupaki mateloos boeit. ‘Schoonheid in de duisternis’, aldus de componiste.
Een requiem vraagt om hemelse zang. Voor Liknon laat Tsoupaki zich inspireren door het expressieve en lyrische timbre van de twee centrale vocalisten, countertenor Maarten Engeltjes en tenor Marcel Beekman. Twee topstemmen die ook internationaal hoge ogen gooien. Speciaal voor dit uitzonderlijke duo en het barokensemble PRJCT Amsterdam schreef Tsoupaki een hartstochtelijk requiem. Als tekstmateriaal gebruikte ze onder andere de Marialiederen uit het boek Theotokarion van dichter Agapios Landos (1580-1656) uit Kreta.